تبلیغات
العربیة ( امیری ) - تجزیه وترکیب جزء 30
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس

تجزیه وترکیب جزء 30

8 اردیبهشت 92 09:46

نویسنده : Amiri
ارسال شده در: Grammar ،

النصر/رقم110/3آیه/مدنیة

اذا جاء نصرالله والفتح*

اذا:مفعول فیه-جاء:فعل ماضی مبنی بر فتح-نصر:فاعل-الله:مضاف الیه -واو:عطف الفتح:معطوف

ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا*

و:عطف-رایت:فعل ماضی مبنی بر سکون-الناس:مفعول به-یدخلون:فعل مضارع واو:فاعل

-فی:حرف جر -دین:مجرور-الله:مضاف الیه-افواجا:حال

فسبح بحمدربک واستغفره انه کان توابا*

ف:رابطه-سبح:فعل امر مبنی بر سکون فاعل انت مستتر -بحمد :جارومجرور -رب:مضاف الیه -ک:مضاف

الیه-و:عطف-استغفر:فعل امر مبنی برسکون -ه:مضاف الیه -ان:حرف نسخ-ه:اسم ان کان:فعل مبنی بر

فتح-اسم کان هو مستتر-توابا: خبر کان-کان توابا: محلا مرفوع خبر ان

التماس دعا

نکته:كلمه «توّاب» یازده بار در قرآن آمده است كه نه بار همراه با واژه رحمت «توّاباً رحیماً»، یكبار همراه با حكمتو یك بار به طور مطلق در این سوره آمده است.
 پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله بعد از فتح مكه، عفو عمومى اعلام كردند و همه را بخشیدند و مكه بدون خونریزى فتح شد. حتى هنگامى كه حضرت دید سعد بن عبادة شعار انتقام مى‏دهد و مى‏گوید «الیوم یوم الملحمة» یعنى امروز تلافى مى‏كنیم، حضرت پرچم را از او گرفت و به دست حضرت على‏علیه السلام داد و فرمود: شعار را عوض كنید و بگویید: «الیوم یوم المرحمة» امروز روز رحمت است نه انتقام.
 فتح و نصرت واقعى از جانب خداست، پس به ابزار و تجهیزات و نیروى انسانى تكیه نكنید كه ممكن است همه امكانات باشد ولى باز هم شكست بخورید. «و ما النّصر الاّ من عند اللّه»
برگرفته از سایت درسهایی از قران

 

المسد/رقم111/5آیه/مکیة

بسم الله الرحمن الرحیم

تبت یدا ابی لهب وتب*

تبت:فعل .ماضی.مبنی برفتح (ت)تانیث-یدا:فاعل مضاف-ابی:مضاف الیه -لهب :مضاف الیه -و:عطف

تب:فعل ماضی .مبنی بر فتح .فاعل هو مستتر

ما اغنی عنه ماله وماکسب*

ما:نافیه -اغنی:فعل ماضی .مبنی بر فتح-عنه:جارومجرور -ماله:فاعل .ه:مضاف الیه -و:عطف ما: حرف

مصدری-کسب:فعل.ماضی .مبنی بر فتح.فاعل هو مستتر

سیصلی نارا ذات لهب*

س:حرف استقبال -یصلی :فعل مضارع .معرب .فاعل هو مستتر -نارا:مفعول به -ذات:نعت-لهب:مضاف الیه

وامراته حمالة الحطب*

و:عطف .امراة:عطف هو -ه:مضاف الیه -حمالة"اسم فاعل .مفعول به-الحطب:مضاف الیه

فی جیدها حبل من مسد*

فی:حرف جر .جیدها مجرور -ها:مضاف الیه .خبر مقدم -حبل:مبتدای موخر -من:حرف جر -مسد:مجرور

نکته:روز قیامت، مال و ثروت به درد انسان نمى‏خورد: «ما أغنى ماله و ماكسب»

الناس/رقم114/6آیه/مكیة

بسم الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس *

قل:فعل امر ،مبنی بر سكون فاعل انت "اعوذ:فعل مضارع معرب فاعل انا مستتر-برب :جارومجرور -

الناس:مضاف الیه

ملك الناس *

ملك:بدل ،الناس:مضاف الیه

اله الناس*

اله:بدل ،الناس:مضاف الیه

من شر الوسواس الخناس*

من :حرف جر شر :مجرور ،مضاف-الوسواس:مضاف الیه الخناس:نعت

الذی یوسوس فی صدور الناس*

الذی:نعت -یوسوس:فعل مضارع،معرب فاعل هو مستتر ،فی:حرف جر ،صدور :مجرور -الناس:مضاف الیه

من الجنه والناس*

من:حرف جر  الجنه:مجرور،و:عطف الناس :معطوف

نكته:

در حدیث پر معنى و تكان دهنده اى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم : هنگامى كه آیه و الذین اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم : كسانى كه وقتى كار بدى انجام دهند یا به خویشتن ستم كنند خدا را یاد مى آورند و براى گناهانشان استغفار مى كنند نازل شد، ابلیس بالاىكوهى در مكه رفت ، و با صداى بلند فریاد كشید، و سران لشگرش را جمع كرد.
گفتند: اى آقاى ما! چه شده است كه ما را فرا خواندى ؟ گفت : این آیه نازل شده (آیه اى كه پشت مرا مى لرزاند و مایه نجات بشر است ) چه كسى مى تواند با آن مقابله كند؟ یكى از شیاطین بزرگ گفت : من مى توانم ، نقشه ام چنین است و چنان ! ابلیس طرح او را نپسندید! دیگرى برخاست و طرح خود را ارائه داد باز هم مقبول نیفتاد! در اینجا وسواس خناس برخاست و گفت : من از عهده آن برمى آیم .
ابلیس گفت : از چه راه ؟ گفت : آنها را با وعده ها و آرزوها سرگرم مى كنم ، تا آلوده گناه شوند، و هنگامى كه گناه كردند توبه را از یادشان مى برم ! ابلیس گفت : تو مى توانى از عهده این كار برآیى (نقشهات بسیار ماهرانه و عالى است ) و این ماموریت را تا دامنه قیامت به او سپرد.تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 476

 




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: 8 اردیبهشت 92 10:26